Fra fransk, av middelalderlatin director; jamfør dirigere
Leder med daglig ansvar for større økonomisk foretak, institusjon eller offentlig forvaltningsorgan
Teknisk direktør i selskapet
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt
Administrerende direktør
øverste daglige leder av en virksomhet
Ordforklaring
Hva betyr direktør?
Info
Denne teksten er generert av en kunstig intelligens og kan inneholde unøyaktigheter og feilaktige fremstillinger som ikke samsvarer med virkeligheten.
En direktør er en leder med overordnet ansvar for et større økonomisk foretak, en institusjon eller et offentlig forvaltningsorgan. Direktøren har ofte ansvar for å sette overordnede strategiske mål, for å lede og koordinere arbeidet til andre ledere og ansatte, og for å representere organisasjonen utad. I tillegg til å ha ansvar for den daglige driften av organisasjonen, forventes det ofte at en direktør tar overordnede beslutninger om økonomi, personal, og forretningsutvikling.
1. Bedriften har ansatt en ny administrerende direktør for å lede selskapets ekspansjon på det internasjonale markedet.
2. Som direktør for et veldedighetsforetak, har hun ansvaret for å organisere innsamlingskampanjer og å forvalte organisasjonens midler.
3. Direktøren for det offentlige forvaltningsorganet kunngjorde nye retningslinjer for tjenesteleveransene.
4. Den nye direktøren for kunstmuseet implementerte et program for å øke tilgangen til kunstutstillinger for lokalsamfunnet.
5. Etter en grundig evaluering bestemte direktøren for teknologiselskapet å omstrukturere avdelingene for å øke effektiviteten.