bokmålsordboka
VERB
Av latin de- og legare ‘sende ut, utnevne’; jamfør de-
overdra ansvar, makt, oppgaver eller lignende
Delegere myndighet
Departementet har delegert ansvaret
Sjefen delegerer oppgavene
Brukt som adjektiv
Beslutningen er tatt ved delegert myndighet
Kontoret har et delegert ansvar for oppgavene
Gi myndighet til å opptre på sine vegne; sende med fullmakt
Ordforklaring
Hva betyr delegere?
Å delegere betyr å overdra ansvar, makt, oppgaver eller lignende til en annen person eller gruppe. Dette innebærer å gi noen autoritet til å handle på ens vegne og å gi dem fullmakt til å ta beslutninger i ens sted. Delegering av oppgaver er en viktig del av organisatorisk ledelse og styring, og det kan bidra til å frigjøre tid og ressurser for å fokusere på andre viktige oppgaver.

Eksempler på bruk:
1. Som leder må du delegere oppgaver til teammedlemmene for å sikre effektivitet og produktivitet.
2. Hun delegerte ansvaret for prosjektet til hennes assistent mens hun var på konferanse.
3. Styret delegerte myndigheten til å forhandle kontrakten til administrerende direktør.
4. Han delegerte beslutningen om markedsføringsstrategien til markedsføringsteamet.
5. Delegering av oppgaver kan bidra til å utvikle ferdighetene og selvtilliten til de ansatte.
Dato for generering: 02.12.2023