Denne teksten er generert av en kunstig intelligens og kan inneholde unøyaktigheter og feilaktige fremstillinger som ikke samsvarer med virkeligheten.
Ordet "atferdsvanske" (ofte brukt i flertall som "atferdsvansker") refererer til problemer med å oppføre seg i samsvar med aksepterte atferdsnormer eller regler i et gitt samfunn. Dette kan omfatte et bredt spekter av oppførsel som betraktes som støtende, upassende, eller forstyrrende, og kan være kronisk eller situasjonsbestemt. Atferdsvansker er et vanlig begrep innen psykologi, psykiatri, og pedagogikk og knyttes ofte til barn og ungdommer, men kan også gjelde for voksne. Diagnoser som oppmerksomhetsforstyrrelse/hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD), opposisjonell atferdsforstyrrelse, og andre atferdsforstyrrelser er blant de som kan innebære atferdsvansker.
Her er fem eksempler på bruk av "atferdsvanske" i en setning:
1. Læreren påpekte at eleven hadde atferdsvansker da han kontinuerlig forstyrret timen med utrop og ikke klarte å sitte stille.
2. Spesialpedagogen jobbet tett sammen med barnet for å utvikle strategier som kunne hjelpe med å overkomme hans atferdsvansker.
3. I barnevernets rapport ble det nevnt at ungdommens atferdsvansker krevde en tilpasset intervensjonsplan.
4. Foreldre til barn med atferdsvansker søker ofte støtte og veiledning for å forstå og håndtere utfordringene deres barn møter.
5. Atferdsvansker i barndommen er noen ganger forløpere til mer alvorlige psykiske lidelser senere i livet hvis de ikke blir behandlet effektivt.