bokmålsordboka
VERB
Fra latin administrare
Administrere en bedrift
Administrere retten
Administrere et bo
Ordforklaring
Hva betyr administrere?
"Administrere" betyr å lede, styre eller forvalte en organisasjon, et system, en prosess eller en ressurs på en effektiv og organisert måte. Dette innebærer å planlegge, organisere, koordinere og kontrollere aktiviteter og ressurser for å oppnå bestemte mål og resultater.

Eksempler på bruk av ordet "administrere" i en setning:

1. Hun ble ansatt for å administrere selskapets økonomi og sørge for at alle regnskapsoppgaver ble utført korrekt.
2. Lærerne må administrere klasserommene sine ved å opprettholde disiplin og sørge for at alle elever får den støtten de trenger.
3. Kommunen er ansvarlig for å administrere offentlige tjenester, som søppelhåndtering og vedlikehold av parker og veier.
4. Som prosjektleder måtte han administrere teamet sitt for å sikre at alle oppgaver ble fullført innen tidsfristen.
5. For å administrere en vellykket kampanje, må politikere koordinere frivillige, samle inn penger og kommunisere effektivt med velgerne.
Dato for generering: 31.03.2023