bokmålsordboka
SUBSTANTIV
Fra fransk; jamfør -krat
Representant for byråkrati
En byråkrat i et departement
Ordforklaring
Hva betyr byråkrat?
En byråkrat er en person som jobber innenfor byråkratiet, som er den administrative delen av en organisasjon eller en offentlig instans. Byråkrater er typisk ansvarlige for å administrere og implementere lover, regler og retningslinjer, samt håndtere de daglige operasjonene i en institusjon. Deres hovedfokus er ofte på planlegging, organisering og beslutningstaking. Byråkrater kan arbeide i offentlige byråer, departementer, og andre organisasjoner hvor det er behov for systematisk administrasjon og oppfølging av regler og prosedyrer.

Eksempler:
1. Byråkratene i departementet arbeider med å implementere nye retningslinjer for offentlige tjenester.
2. Som byråkrat hadde hun ansvaret for å koordinere og organisere alle administrative oppgaver i organisasjonen.
3. Byråkrater i helsevesenet jobber med å sikre at pasientjournaler og administrative prosedyrer følges korrekt.
4. Byråkratiet har utarbeidet klare retningslinjer for hvordan offentlig tildelte midler skal forvaltes.
5. En erfaren byråkrat kan bidra til å effektivisere den administrative driften av en organisasjon.
Dato for generering: 02.12.2023